Paul S. Chung’s Interview with Prof. Craig L. Nessan
버클리 포럼-센터 원장 정승훈 교수는 크레이그 네산 교수와 인터뷰를 가지고 향후 한국 브렌치와 교육 프로그램 발전에 대해 대화를 나누었다.
Paul Chung takes the chance to interview Prof. Craig L. Nessan at Wartburg Theological Seminary in Dubuque, Iowa. Our International Public Theology in Forum-Center (IPTFC) is a member of the Global Network for Public Theology, and we are excited to collaborate with Prof. Craig Nessan to promote the links between public theology, shalom Church, and authentic democracy by focusing on practices that foster civil society, interreligious engagement, and the integrity of our life-worlds.
버클리 인터내셔널 공공신학 포럼-센터는 저명한 글로벌 공공신학 네트워크에 소속된 연구 기관이자 회원으로서 크레이그 네산 교수와의 합력을 통해 공공 신학과 샬롬 교회 그리고 진정한 민주주의를 함양하는 데 기여하려고 한다. 특히 포럼-센터는 시민사회와 종교간의 대화 그리고 다양한 생활세계들의 통전성에 초점을 맞추고 공공 신학의 지평을 열어간다.
I am thrilled to introduce Prof. Craig L. Nessan, the William D. Streng Professor of Church Education and Renewal at Wartburg Theological Seminary in Dubuque, Iowa. He also serves as Senior Advisor, International Public Theology at Forum-Center, Berkeley.
나는 크레이그 네산 교수를 한국의 독자들을 위해 소개하는 것을 매우 기쁘게 생각한다. 그분은 아이오와 주 듀북에 소재한 와트버그 신학 대학원의 정교수와 학장으로서 사회윤리와 상황신학 그리고 교회 교육의 갱신을 가르치며, 독일 뮌헨 대학에서 본회퍼와 해방신학의 문제로 박사학위를 마쳤다.
Craig L. Nessan: Public Theology and Shalom Church
크레이그 네산: 공공신학과 샬롬 교회
크레이그 네산은 공공신학과 샬롬 교회에 대해 다음처럼 말한다.
"공공 신학자로서의 저의 헌신은 해방 신학의 실천 지향적 방법에 기반을 두고 있습니다. 이 방법론은 인류와 피조물이 고통받고 있는 조건을 분석하기 위해 자연 과학과 사회 과학을 통한 중재를 포함합니다. 성서와 신학은 은혜로 인한 믿음을 통한 칭의를 중심으로 신학을 정립하고 윤리적 신학을 해방시키는 기초를 제공합니다. 공공 신학의 네 가지 중심 주제는 평화 구축, 사회 정의, 생태 정의, 그리고 인간 존엄성 수호를 포함합니다."
My commitments as a public theologian are grounded in the praxis-oriented method of liberation theologies. This methodology includes mediation through the sciences and social sciences to analyze the conditions under which humanity and creation are suffering. Scripture and theology provide grounding to center theology in justification by grace through faith and liberate an ethical theology. The four central themes of a public theology undertaken as shalom church include peacemaking, social justice, ecojustice, and defending human dignity.
Clarification: Public Theology and Ethical Responsibility
You are an expert in Social Ethics and Contextual Theology, with a focus on ethical relationships with social institutions and the possibility of new social formations. Could you tell us more about the interdisciplinary nature of your public theology and its ethical orientation?
해명: 공공신학과 윤리적 책임성
당신은 사회 윤리와 맥락적 신학의 전문가로서, 사회 기관과의 윤리적 관계 및 새로운 사회 형성의 가능성에 중점을 두고 있습니다. 당신의 공공 신학의 학제 간 성격과 그 윤리적 지향에 대해 좀 더 설명해 주실 수 있나요?
Answer
Responsible public theology requires middle axioms mediated through social institutions, such as the Universal Declaration of Human Rights issued by the United Nations in 1948. The commitment to and articulation of universal human rights provide resources for interpreting the significance of the prophetic biblical tradition and allow for coalition building toward peace and justice with people of other faiths and convictions based on these universal values.
답변
책임 있는 공공 신학은 1948년 유엔에서 발행한 세계 인권 선언과 같은 사회적 제도를 통해 중간 공리를 매개로 하는 것을 요구합니다. 보편적 인권에 대한 헌신과 그 표현은 예언적 성경 전통의 의미를 해석하는 데 필요한 자원을 제공하며, 이러한 보편적 가치를 기반으로 다른 신앙과 신념을 가진 사람들과 평화와 정의를 위한 연합을 구축할 수 있게 합니다.
Relevance: Public Theology and Natural Science.
Our Internal Public Theology at Forum-Center strives to advance public theology’s viewpoint on natural and life sciences, as well as its social and technical implications. While respecting natural theology, public theology of science employs a social scientific framework to critically examine sociobiology or a broadly deterministic perspective of human life. Public epistemology, with its critical emancipatory framework, critiques a biological attempt to legitimize racial injustice, misogyny, and social cultural inequality (Richard Dawkin's selfish genes and E. Wilson's Sociobiology). How do you engage with these problems in terms of public theology, ethical praxis, and science-religion dialogue?
연관성: 공공신학과 자연과학
포럼-센터의 내부 공공 신학은 자연 과학과 생명 과학, 그리고 그 사회적 및 기술적 함의에 대한 공공 신학의 관점을 발전시키기 위해 노력하고 있습니다. 자연 신학을 존중하면서, 과학의 공적 신학은 사회 과학적 틀을 사용하여 사회생물학이나 인간 삶에 대한 광범위한 결정론적 관점을 비판적으로 검토합니다. 공공 인식론은 비판적 해방적 틀을 통해 인종적 불의, 여성혐오, 사회문화적 불평등을 정당화하려는 생물학적 시도를 비판합니다 (리처드 도킨스의 이기적 유전자와 E. 윌슨의 사회생물학). 이 문제들을 공공 신학, 윤리적 실천, 그리고 과학-종교 대화 측면에서 어떻게 다루시겠습니까?
Answer
Supported by grants from the Templeton Foundation, I undertook research on theological anthropology in dialogue with the sociobiology of Wilson and Dawkins. The introduction of the term “meme” in the argument of Dawkins discloses the fallacy of sociobiological determinism. The human capacity for critical self-consciousness and symbolic thought distinguishes human evolution and differentiates the human project from that of other creatures. Humans employ culture and language either to promote a life-giving future or to achieve domination and destruction. It is the responsibility of public theology to formulate and communicate a way of life in accord with the Christian Gospel that builds life-giving relationships among God, human beings, and all creation.
답변
템플턴 재단의 지원을 받아, 나는 윌슨과 도킨스의 사회생물학과의 대화 속에서 신학적 인류학에 관한 연구를 수행했습니다. 도킨스의 논쟁에서 "밈"이라는 용어의 도입은 사회생물학적 결정론의 오류를 드러냅니다. 인간의 비판적 자기 인식과 상징적 사고 능력은 인간의 진화를 구별하고 인간 프로젝트를 다른 생물의 것과 차별화합니다. 인간은 문화를 사용하거나 언어를 사용하여 생명을 주는 미래를 촉진하거나 지배와 파괴를 달성합니다. 공공 신학의 책임은 하나님, 인간, 그리고 모든 피조물 사이에 생명을 주는 관계를 형성하는 기독교 복음에 부합하는 삶의 방식을 구상하고 전달하는 것입니다.
Interaction: Local and Global Context
How do you see the dialectical relationship between local or contextual obligations for public theology and contributing to the larger context of global political, economic, and communication forces? How would you, as an emancipatory public theologian, address local challenges while maintaining an ecumenical commitment?
상호작용: 지역과 글로벌 상황
공공 신학에 대한 지역적 또는 상황적 의무와 글로벌 정치, 경제, 정보 소통 세력의 더 큰 맥락에 기여하는 것 사이의 변증법적 관계를 어떻게 보십니까? 해방적 공공 신학자로서, 어떻게 지역적 도전 과제를 다루면서도 보편적 헌신을 유지할 수 있을까요?
Answer
Public theology incorporates three dimensions: the biography of the public theologian, rootedness in a local context, and location in the global web of political, economic, and communicative forces. My own genealogy in public theology originates in the method of liberation theologies. What I name as the praxis method incorporates five dimensions: attention of the reality of suffering, prophetic commitment, social analysis employing scientific and social scientific mediation, biblical/theological reflection, and engagement in advocacy. Those involved in local contexts need an ecumenical network of public theologians with whom to collaborate, critique, and call to action.
답변
공공 신학은 세 가지 차원을 포함합니다: 공공 신학자의 삶의 전기, 지역 맥락에 뿌리를 둔 것, 그리고 정치적, 경제적, 의사소통적 힘의 글로벌 네트워크 내 위치. 저의 공적 신학의 계보는 해방 신학의 방법에서 비롯됩니다. 제가 실천 방법이라고 부르는 것은 다섯 가지 차원을 포함합니다: 고통의 현실에 대한 주목, 예언적 헌신, 과학적 및 사회과학적 매개를 활용한 사회 분석, 성서적/신학적 성찰, 그리고 옹호 활동에의 참여. 지역 사회에 참여하는 사람들은 협력하고 비판하며 행동을 촉구할 공공 신학자들의 에큐메니컬 네트워크가 필요합니다.
Faith as Praxis of Discipleship
How do you articulate the importance of faith as a praxis of discipleship for the public sphere in global settings (for example, the Ukraine war and crisis or the validity of late capitalism in a global economic system)? In the American context, I believe it is important to develop public theology in order to address racial concerns, neocolonialism, and recognition politics (Charles Taylor). How would you approach these issues from the perspective of Christian public theology.
신앙과 제자직의 실천
신앙의 중요성을 공공 영역에서의 제자직의 실천으로 어떻게 설명할 수 있습니까? (예를 들어, 우크라이나 전쟁과 위기 또는 글로벌 경제 시스템에서 후기 자본주의의 타당성 등) 미국의 맥락에서, 인종 문제, 신식민지주의, 그리고 인정 정치(찰스 테일러)를 다루기 위해 공공 신학을 발전시키는 것이 중요하다고 생각합니다. 이 문제들을 기독교 공공 신학의 관점에서 어떻게 접근하는 지요?
Answer
For more than a decade I have been engaged in research related to what I name as two American genocides. The first is the genocide waged against the indigenous peoples and tribes in the Americas. The second is the genocide implemented against African American people under the regime and aftermath of enslavement in the United States. The historical experiences and trajectories of Indigenous and Black people make evident the five characteristics that define genocide in the United Nations Convention on the Prevention and Punishment of Genocide (1948). In the United States, it is urgent to acknowledge, study, and work to overcome the legacy of these two genocides. It is imperative to develop truthful narratives about this history to counteract ongoing neocolonialism, structural racism, and identity politics.
답변
10년 넘게 저는 제가 두 개의 미국인 제노사이드라고 부르는 것과 관련된 연구에 참여해 왔습니다. 첫 번째는 아메리카 대륙의 원주민과 부족들에 대해 자행된 집단학살입니다. 두 번째는 미국에서의 노예제도와 그 여파 속에서 아프리카계 미국인들에 대해 시행된 집단학살입니다. 원주민과 흑인들의 역사적 경험과 궤적은 유엔 집단학살 예방 및 처벌에 관한 협약(1948)에서 집단학살을 정의하는 다섯 가지 특성을 분명히 보여줍니다. 미국에서는 이 두 집단학살의 유산을 인정하고, 연구하며, 극복하기 위해 긴급하게 노력해야 합니다. 이 역사에 대한 진실한 서사를 개발하여 지속되는 신식민주의, 구조적 인종차별, 그리고 정체성 정치에 맞서는 것이 필수적입니다.
Contribution
Our International Public Theology in Forum-Center (a member of the Global Network of Public Theology) is based on global exchange and ecumenical relations, promoting public theology and social scientific studies of civil democracy and comparative religions to engage in science-religion dialogue and ecological sustainability. Could you explain what kind of contributions you would foster in this regard as Senior Advisor at Forum-Center? How would you shape and reinforce the organization of the planned 2026 Seoul International Conference?
기여
우리 포럼-센터의 국제 공공 신학(세계 공공 신학 네트워크의 회원)은 글로벌 교류와 에큐메니컬 관계를 기반으로 하여, 공공 신학과 시민 민주주의 및 비교 종교에 대한 사회 과학적 연구를 촉진하여 과학-종교 대화와 생태적 지속 가능성에 참여하고 있습니다. 포럼-센터의 수석 고문으로서 이와 관련하여 어떤 기여를 하실 계획인지 설명해 주실 수 있습니까? 2026 서울 국제 회의의 조직을 어떻게 형성하고 강화하시겠습니까?
Answer
The role of the Senior Advisor at the Forum-Center is not only to make an original contribution to public theology but to consult with the Director in the establishment of policy, programs, and participation for the Forum-Center. This includes as one key focal point the 2026 Seoul International Conference to foster a global exchange and build ecumenical relationships in the practice of public theology. The scholars and organizations involved in this process will bring both social scientific and comparative theological expertise that promote civil democracy and ecological sustainability.
답변
포럼-센터의 수석 고문의 역할은 공공 신학에 독창적인 기여를 하는 것뿐만 아니라 포럼-센터의 정책, 교육 프로그램, 참여를 수립하는 데 있어 이사회와 상담하는 것입니다. 여기에는 2026 서울 국제 회의를 주요 초점 중 하나로 포함하며, 공공 신학의 실천에서 글로벌 교류를 촉진하고 에큐메니컬 관계를 구축하는 것이 포함됩니다. 이 과정에 참여하는 학자들과 조직들은 시민 민주주의와 생태적 지속 가능성을 촉진하는 사회 과학적 및 비교 신학적 전문 지식을 제공할 것입니다.
Appreciation
Prof. Dr. Craig L. Nessan is a leading public theologian who can discuss European political theology, liberation theology in Latin America, and public theology in the United States. As Co-Editor of Currents in Theology and Mission, he is concerned with establishing the importance of public shalom church, civil society, and interreligious engagement in democratic pluralistic environments, highlighting the Body of Christ’s integrity in shared responsibility, leadership, global solidarity, and emancipation. Craig Nessan, with attention to the Confessing Church in Germany, is concerned with actualizing Dietrich Bonhoeffer’s prophetic legacy and new interpretation of Luther’s teaching of two kingdoms (strategies) in opposition to the global phenomena of fascism. One of his theological concerns is the German church struggle in the case of 1934, which he addresses in historical, ethical, and political domains.
Nessan’s Christian public theology includes acute awareness of the dynamic interplay between contextual thinking and intercontextual constellations in light of the universal horizons of justification, reconciliation, and justice. He is capable of developing the multilingual nature of public theology within a social scientific and ethical framework, reviving a public theology of shalom through the lens of the gospel and discipleship.
감사와 인정
크레이그 네산 교수님은 유럽 정치 신학, 라틴 아메리카의 해방 신학, 그리고 미국의 공공 신학에 대해 논의할 수 있는 저명한 공공 신학자입니다. 신학과 선교의 흐름(Currents in Theology and Mission) 공동 편집자로서, 그는 민주적 다원적 환경에서 공공 샬롬 교회, 시민 사회, 그리고 종교 간의 참여의 중요성을 확립하는 데 관심을 가지고 있으며, 그리스도의 몸의 통합성을 공동 책임, 리더십, 글로벌 연대, 그리고 해방에서 강조하고 있습니다. 크레이그 네산은 독일의 고백교회에 주목하며, 파시즘의 세계적 현상에 맞서 디트리히 본회퍼의 예언적 유산과 루터의 두 왕국(전략)에 대한 새로운 해석을 실현하는 데 관심을 가지고 있습니다. 그의 신학적 관심 중 하나는 1934년 독일 교회의 투쟁으로, 그는 이를 역사적, 윤리적, 정치적 영역에서 다룹니다.
크레이그 네산의 기독교 공공 신학은 칭의, 화해, 정의의 보편적 지평을 고려할 때 맥락적 사고와 상호 맥락적 간의 역동적인 상호작용에 대한 예리한 인식을 포함합니다. 그는 사회 과학적이고 윤리적 틀 안에서 공적 신학의 다언어적 특성을 발전시키고, 복음과 제자직을 통해 평화의 공적 신학을 되살릴 수 있는 능력을 가지고 있습니다.
PUBLICATIONS (recent select)
Books
Year Title, Publisher
2025 Here We Stand: A Lutheran Response to Child Abuse. Eugene, OR: Wipf & Stock. Craig L. Nessan and Victor I. Vieth, Editors. Forthcoming.
2024 Diaconal Studies: Lived Theology for the Church in North America. Oxford: Regnum Books. Craig L. Nessan and Darryl W. Stephens, Editors.
2024 Craig L. Nessan and Carsten Linden. Paul Leo: Pastor with Jewish Roots in Flight from Nazism. Eugene, OR: Cascade Books.
2022 Free in Deed: The Heart of Lutheran Ethics. Minneapolis: Fortress, 2022.
2020 Wilhelm Loehe and North America: Historical Perspective and Living Legacy. Eugene, OR: Wipf & Stock.
2019 Paul Leo: Lutherischer Pastor mit jűdischen Wurzeln (1893-1958). Nordhausen: Verlag Traugott Bautz. Carsten Linden and Craig L. Nessan.
2016 Radicalizing Reformation: North American Perspectives. Zűrich: Lit Verlag. Edited with Karen L. Bloomquist and Hans Ulrich.
Chapters in Books
2025 “The Transfer of Diakonia from Germany to North America: The Diaconate and Lutheran Social Services in the United States.” In Johannes Eurich, Beate Hofmann, and Thorsten Moos, Editors. Contextualization of Diaconia. Oxford: Regnum Books, 2025. Forthcoming.
2023 “Child Liberation Theology.” Chapter 30. In Alister Au, Editor. To See a Theological World in a Grain of Sand: Festschrift for PIlgrim W.K. Lo on the Occasion of His 65th Birthday. Hong Kong: Gratia Christian College, 2023. Pages 511-532.
2021 “Attending to the Cries of Children in Liberation Theologies.” In Marcia J. Bunge, Editor. Child Theology: Diverse Methods and Global Perspectives. Maryknoll, NY: Orbis Books. Pages 1-20
2021 “Practicing Jesus Christ in Public, Embodying Resistance.” In Christine Helmer, Editor. Truth-Telling and Other Ecclesial Practices of Resistance. Lanham, MD: Lexington Books/Fortress Academic, pp. 127-142.
2021 “A Lutheran Theology for Diakonia in North American Contexts.” In Godwin Ampony, Martin Bűscher, Beate Hofmann, Félicité Ngnintedem, Dennis Solon, and Dietrich Werner, Editors. International Handbook on Ecumenical Diakonia. Oxford: Regnum Books, pp. 279-288.
2021 “Liberation Theology and Diaconia: Methods of Learning.” In Godwin Ampony, Martin Bűscher, Beate Hofmann, Félicité Ngnintedem, Dennis Solon, and Dietrich Werner, Editors. International Handbook on Ecumenical Diakonia. Oxford: Regnum Books, pp. 591-596.
2020 “The Relation of Justification and Sanctification in the Lutheran Tradition.” In Al Truesdale, Editor. All Things Needed for Godliness: A Portrait of Holiness among Christian Traditions. Kansas City: The Foundry Publishing, pp. 81-94.
2018 “Learning from the Barmen Declaration of 1934: Theological-Ethical-Political Commentary.” In Matthias Heesch, Russell Kleckley, and Hans Schwarz, Editors. Flight, Migration, and Integration: A Question for Christian Theology and Social Engagement. Berlin: Peter Lang, pp. 277-283.
2018 “Universal Priesthood of All Believers: Unfulfilled Promise of the Reformation.” In Claudia Jahnel, Editor. Reflecting Reformation and the Call for Renewal in a Globalized and Post-Colonial World. Erlangen: Erlanger Verlag fűr Mission und Őkumene, pp. 69-84.
2018 “Foreword.” In Hermann Vorländer. Church in Motion: The History of the Evangelical Lutheran Mission in Bavaria. Eugene: Wipf & Stock, pp. xi-xii.
2018 “Luther’s Two Strategies and Political Advocacy: Law, Righteousness, Reason, Will, and Works in Their Civil Use.” In Marie A. Failinger and Ronald W. Duty, Editors. Lutheran Theology and Secular Law: The Work of the Modern State. New York: Routledge, pp. 63-74.
2018 “Prophetic Utterance: Behold, I Tell You a Mystery,” Sermon on 1 Corinthians 15:51-53 based on Handel’s Messiah. In Karl Friedrich Ulrichs, Editor. Predigten zu Händels Oratorium Messiah. Berlin: EB-Verlag, pp. 178-183.
2017 “Liberation Theologies in America.” Oxford Research Encyclopedias:
https://oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780199340378.001.0001/acrefore-9780199340378-e-493