본문 바로가기
카테고리 없음

인터뷰: 벨리-마티 카르카이넨 교수

by 파레시아 2025. 4. 4.

Paul S. Chung’s Interview with Veli-Matti Kärkkäinen

 

 

Meet Veli-Matti Kärkkäinen

 

In this publication, Paul Chung interviews Veli-Matti Kärkkäinen, Professor of Systematic Theology, Fuller Theological Seminary, Pasadena. He is an ordained minister of Evangelical Lutheran Church and a well-known outstanding ecumenical theologian. With a Finnish background, he specializes in comparative and interdisciplinary constructive theology, He is also an expert on Pentecost-charismatic churches. He ithe Docent of Ecumenics at the University of Helsinki.

 

이 소개글에서 나는 패서디나 풀러 신학교의 조직신학 교수인 벨리-마티 카르카이넨과 인터뷰를 진행합니다. 그는 개신교 루터교회의 안수받은 목사이자 잘 알려진 에큐메니칼 신학자입니다. 핀란드 배경을 가진 그는 비교 및 학제 간 건설적 신학을 전문으로 하며, 오순절-카리스마 교회에 대한 전문가이기도 합니다. 그는 헬싱키 대학교의 생태학 교수이기도 합니다.

 

Kärkkäinen is a renowned scholar who offers an ecumenical worldwide introduction to Christian doctrines such as pneumatology, Trinity, ecclesiology, and Christology. Remarkably, he has published the five-volume systematic theology series: Constructive Christian Theology for the Pluralistic World (Eerdmans, 2013-17) and the ensuing academic textbooks, including Christian Theology in the Pluralistic World and Doing the Work of Christian Theology summarizing this remarkable academic achievement.

 

카르카이넨은 신학적 교리인 성령론, 삼위일체론, 교회론, 그리스도론 등을 세계적으로 포괄적으로 소개하는 저명한 학자입니다. 놀랍게도, 그는 다섯 권으로 구성된 체계적 신학 시리즈인 《Pluralistic World를 위한 구성적 기독교 신학》(Eerdmans, 2013-17)과 그에 따른 학술 교과서들 《Pluralistic World의 기독교 신학》과 《기독교 신학의 작업 수행》을 출판하여 이 놀라운 학문적 성과를 토로했습니다.

 

It puts Christian theology in its historical and contemporary global diversity in a sympathetic and critical dialogue with natural and behavioral sciences as well as four living faiths, namely Judaism, Islam, Buddhism, and Christianity. This is the first time in the history of religions that such a work has been published. Differently from many comparative theology academicians, he also has the field-experience in living with his family and working in a multireligious environment, Thailand where—in Thai—he taught Thai pastors, ministers, and church leaders—for many years.

 

카르카이넨 교수는 기독교 신학을 역사적이고 현대적인 세계적 다양성 속에서 자연과 행동 과학, 그리고 유대교, 이슬람교, 불교, 기독교라는 네 가지 살아있는 신앙과의 공감적이고 비판적인 대화에 놓이게 합니다. 이런 작업은 종교 역사상 처음으로 출판되었습니다. 많은 비교신학 학자들과는 달리, 그는 태국에서 가족과 함께 살며 다종교 환경에서 일한 현장 경험도 가지고 있습니다. 태국에서는 태국 목사, 사제, 교회 지도자들에게 태국어로 수년 동안 가르쳤습니다.

 

His contributions to Christian constructive theology and comparative religions are featured in Eerdmans Author Interview Series. The constructive theology is a substantial aspect of public theology, engaging in science-religion relations, comparative theology, and interreligious dialogue, among other topics. We at Forum-Center are pleased to work with Kärkkäinen and contribute to worldwide public theology, particularly in terms of comparative theology in a pluralistic environment. 

 

그의 기독교 구성 신학과 비교 종교에 대한 기여는 Eerdmans 저자 인터뷰 시리즈에 소개되었습니다. 구성 신학은 공공 신학의 중요한 측면으로서, 과학과 종교의 관계, 비교 신학, 종교 간 대화 등 다양한 주제에 관여합니다. 버클리 포럼-센터는 카르카이넨 교수와 함께 일하게 되어 기쁘며, 그와 더불어 우리는 특히 다원적 환경에서 비교 신학의 측면에서 전 세계 공공 신학에 기여하고자 합니다.

 

The current situation has made our collaboration even more vital. To be more explicit, in the shadow conflict between Jews, Muslims, and Christians, Abrahamic dialogue has emerged as the most important agenda for peace, love, and mutual recognition. Comparative theology is essential in doing public theology.    

 

현재 상황은 우리의 협력을 더욱 필수적으로 만듭니다. 더욱 구체적으로 말하자면, 유대인, 무슬림, 기독교인 간의 갈등 속에서 아브라함적 대화가 평화, 사랑, 상호 인정을 위한 가장 중요한 의제로 떠오릅니다. 비교 신학은 공공 신학을 수행하는 데 필수적입니다.

 

Public role of religion is becoming more widely recognized in sociology and political philosophy. Christian revelation is enlarged and elaborated by encounters with Buddhists or Hindus or Muslims, understanding other religious traditions within the universal history. Wolfhart Pannenberg and Jűrgen Moltmann remain mentors and interlocutors for Kärkkäinen to pursue his own intellectual journey. 

 

종교의 공적 역할은 사회학과 정치철학에서 더 널리 인식되고 있습니다. 기독교 계시는 불교인, 힌두교인, 이슬람교인과의 만남을 통해 확대되고 구체화되며, 보편적 역사 속에서 다른 종교 전통을 이해하게 됩니다. 볼프하르트 판넨베르크와 위르겐 몰트만은 카르카이넨이 자신의 지적 여정을 추구하는 데 있어 멘토이자 비판적 대화 상대자로 남아 있습니다.

 

Religious construction of social cultural reality allows us to see a broader spectrum of public religion and its critical function in shaping moral ethical understanding of human beings; it fosters constitutional democracy and civil society while safeguarding the integrity of life-world. This feature contradicts the sociobiological resurgence of old social Darwinism which finds its impetus in Richard Dawkin’s selfish gene and Edward Wilson’s genetic determinism.

 

종교적 사회문화 현실의 구성은 공공 종교의 더 넓은 스펙트럼과 인간의 도덕적 윤리적 이해를 형성하는 데 있어 그 중요한 기능을 볼 수 있게 해줍니다; 이는 사법적 민주주의와 시민 사회를 촉진하면서 생활세계의 온전성을 보호합니다. 이러한 특징은 리처드 도킨스의 이기적 유전자와 에드워드 윌슨의 유전적 결정론에서 동기를 찾는 오래된 사회 다윈주의의 사회생물학적 재발과 대립합니다.

 

Public theology must urgently investigate a new type of social integration of late modern society. It is focused with defining the relationship between religion and democracy in the public realm. In such a relationship, religious beliefs must to be translated into secular language in order to facilitate effective communication.  

 

공공 신학은 후기 현대 사회의 새로운 유형의 사회 통합을 긴급히 조사해야 합니다. 공공 신학은 공공 영역에서 종교와 민주주의의 관계를 정의하는 데 중점을 두고 있습니다. 이러한 관계에서 종교적 신념은 효과적인 의사소통을 촉진하기 위해 세속적 언어로 번역되어야 합니다.

 

Appreciation

 

Veli-Matti Kärkkäinen is dedicated to representing Christian constructive theology and demonstrating the importance of interreligious dialogue through the lens of comparative theology. His areas of interest include systematic theology within a global-ecumenical framework, reclaim recognition model, and lays the groundwork for ethically responsible life and Christian hope in a pluralistic environment.

 

In his Christian constructive theology he comes across as a multilingual theologian. He has a thorough understanding of the dynamic interplay between the contextual thinking and the intercontextual constellations. The universal horizon of the Gospel can be enlarged and carried out by addressing God’s reconciliation with the world through Jesus Christ.         

He is qualified to discuss the multilingual nature of public theology which contributes the church’s mission for civil society, politics of recognition, and justice for common good. His contribution consists in reinvigorating a public theology through the lens of comparative theology and interreligious engagement.

 

감사와 인정

벨리-마티 카르카이넨은 기독교 구성 신학을 대표하고 비교 신학의 관점에서 종교 간 대화의 중요성을 보여주는 데 헌신합니다. 그의 관심 분야에는 세계-에큐메니컬 틀 내에서의 조직신학, 회복적 인식 모델, 그리고 다원적 환경에서 윤리적으로 책임 있는 삶과 기독교 희망의 기초를 다지는 것이 포함됩니다.

그의 기독교 구성 신학에서 그는 다국어를 구사하는 탁월한 신학자로 드러납니다. 그는 맥락적 사고와 상호 맥락적 사이의 역동적인 상호작용을 철저히 이해합니다. 복음의 보편적 지평은 예수 그리스도를 통해 하나님과 세상의 화해를 다룸으로써 확장되고 실현될 수 있습니다. 그는 공공 신학의 다언어적 특성에 대해 논의할 자격이 있으며, 이는 교회의 시민 사회, 인정의 정치, 그리고 공동선을 위한 정의의 사명에 기여합니다. 그의 기여는 비교 신학과 종교 간의 참여를 통해 공공 신학을 재활성화하는 데 있습니다.

30권 이상의 저술과 수 많은 전문 신학 잡지에 실린 논문들은 아래를 참고하세요.

 

A small sample of his other recent publications, covering over 30 books published in English and hundreds of essays and book chapters, are the following:

The Dialogic Evangelical Theology of Veli-Matti Kärkkäinen: Exploring the Work of God in a Diverse Church and a Pluralistic World

The End of All Things is at Hand: A Christian Eschatology in Conversation with Science and Islam (Eugene, OR: Cascade Books, 2022)

Theological Renewal for the Third Millennium. A Kärkkäinen Compendium, ed. Andrew Ray Williams and Patrick Oden (Eugene, OR: Cascade Books, 2022)

I Believe—Help My Unbelief! Christian Beliefs for Religiously Pluralistic and Secular World (Eugene, OR: Cascade Books, 2024).

For other publications, go to his Amazon page .

 

Interview with Veli-Matti Kärkkäinen

 

Constructive Theology and Public Theology

벨리-마티 카르카이넨과의 인터뷰
구성 신학과 공공 신학

 

Clarification: Constructive Theology

1.     As a leading systematic theologian in Christian constructive theology, you have made significant contributions to the pluralistic world. Could you tell us more about your constructive theology with an interdisciplinary focus? How does the Christian constructive theology explain the public role of religion, or how religion constructs social and cultural reality?

 

         Veli-Matti

         

       Indeed, my journey over the many decades as a systematic and constructive theologian has not only taught me many lessons but also exposed many of my limitations. While it was natural for me to begin to teach and write theology in an ecumenical key as ecumenism was my major at the University of Helsinki doctoral and post-doctoral studies, it took me long time to learn more about the global diversity, including also the interfaith challenge. The years I lived with my family and taught theology in Thailand in the 1990s were a turning point in this regard. With joining Fuller Seminary in 2000—a theological seminary with three faculties, including also psychology and intercultural studies, alongside theology—further pushed me towards interdisciplinary theology. Particularly important has been the long-term dialogue between science and theology, including also fields such as neurosciences and brain study in relation to what theology is saying about the human person and human nature.

 

For contemporary theology—and thus: religion—to speak to the contemporary world, there needs to be a robust public orientation. We are not only dealing with inner-church and spiritual issues, as important as they are. We also deal with issues in society and the world.


명확히 하기: 건설적인 신학
1. 기독교 구성 신학의 저명한 조직 신학자로서, 당신은 다원적 세계에 중요한 기여를 해오셨습니다. 당신의 학제 간 초점을 가진 구성 신학에 대해 좀 더 말씀해 주실 수 있나요? 기독교 구성 신학은 종교의 공적 역할이나 종교가 사회 및 문화적 현실을 어떻게 구성하는 지에 대해 어떻게 설명하나요?

벨리-마티

실제로, 수십 년 동안 체계적이고 구성 신학자로서의 여정은 저에게 많은 교훈을 주었을 뿐만 아니라 저의 많은 한계도 드러내주었습니다. 헬싱키 대학교에서 박사와 교수자격 취득논문을 취득 하면서 생태학을 전공했기 때문에 생태주의적 관점에서 신학을 가르치고 쓰기 시작하는 것은 자연스러운 일이었습니다. 그러나 세계의 다양성, 특히 종교 간의 도전에 대해 배우는 데는 오랜 시간이 걸렸습니다. 1990년대에 가족과 함께 태국에서 살며 신학을 가르쳤던 시절은 이 점에서 전환점이었습니다. 2000년에 풀러 신학교에 합류하면서—신학 외에도 심리학과 문화 간 연구를 포함한 세 개의 학부가 있는 신학 대학원—저를 더욱 학제 간 신학으로 이끌었습니다. 특히 중요한 것은 신학이 인간과 인간 본성에 대해 말하는 것과 관련하여 신경과학 및 뇌 연구와 같은 분야를 포함한 과학과 신학 간의 장기적인 대화였습니다.

현대 신학—그리고 따라서: 종교—가 현대 세계에 소통하기 위해서는 강력한 공적 지향이 필요합니다. 우리는 교회 내부와 영적 문제들만 다루는 것이 아닙니다, 그것들이 얼마나 중요한 지에 관계없이 우리는 또한 사회와 세계의 문제들도 다룹니다.

 

Relevance: Constructive Theology and Comparative Religion

2.     Describe your constructive theology in respect to comparative theology. How would you distinguish the social scientific spectrum of public theology from commentarial comparative theology, and what would you add to public theology through the constructive lens of comparative theology.

 

        Veli-Matti 

 

        It seems to me that constructive theology can be done in many ways and one of them is decidedly oriented towards reflecting on issues in an interfaith environment. Just think about, for example, environmental issues or justice. While they can be considered within only one faith tradition—be it Christian or Muslim or Buddhist or any other—I see it very important to involve more than one’s own tradition. This kind of dialogical way of doing comparative theology both challenges Christian theology and also enriches it. After all, we all live in the same world whether we are followers of any religion or even if we are secular. To use a child-like illustration: We do not suffer from illness as Christians or Hindus or the secular; we suffer as human persons!

 

관련성: 구성 신학과 비교 종교학
2. 비교 신학에 대한 귀하의 구성 신학을 설명해 주세요 . 어떻게 공공 신학의 사회 과학적 스펙트럼을 주석적 비교 신학과 구별할 것이며, 비교 신학의 구성적인 관점에서 공공 신학에 무엇을 추가할 것인가요?

벨리-마티

제 생각에는 구성 신학이 여러 가지 방법으로 이루어질 수 있으며, 그 중 하나는 분명히 종교 간 환경에서 문제를 반영하는 데 중점을 두고 있다는 것입니다. 예를 들어, 환경 문제나 정의 문제를 생각해 보세요. 그들이 기독교, 이슬람, 불교 또는 다른 어떤 신앙 전통 안에서만 고려될 수 있지만, 나는 자신의 전통뿐만 아니라 여러 전통을 포함하는 것이 매우 중요하다고 생각합니다. 이러한 대화적인 방식으로 비교 신학을 수행하는 것은 기독교 신학에 도전할 뿐만 아니라 그것을 풍요롭게 합니다. 결국, 우리는 모두 어떤 종교의 신자이든 아니든, 심지어 세속적이든 같은 세상에 살고 있습니다. 어린아이 같은 비유를 사용하자면: 우리는 기독교인이나 힌두교인, 혹은 세속적인 사람으로서 병에 걸리는 것이 아니라, 인간으로서 병에 걸리는 것입니다!

 

Interaction: Local and Global Contexts    

3. How do you perceive the dialectical relationship between the local or contextual responsibilities and Christian constructive theology in an interreligious context? If you accept natural revelation, how can you safeguard the nonnegotiable position of Christian revelation in the Trinitarian sense? 

      

         Veli-Matti

 

         As is often—and rightly—noted nowadays, only that which is “local” can be “global.” Or to be more precise: it is diverse local interpretations and viewpoints in mutual sympathetic and critical dialogue with each other that both preserves the local “colors” and “tastes” while also providing testimony to the richness of human experiences and perspectives. One way to highlight this local/global mutuality is to talk about “glocal”!

 

          Natural revelation in Christian understanding does not compromise or water down, as it were, the programmatically trinitarian foundation of faith and theology: As Christians we believe that while in Christ the fullest revelation has come to us, that same revelation as an anticipation and at times in a fairly fragmentary form is to be found in all human cultures and religions. And all cultures and religions exist only as local manifestations.

 

상호작용: 지역 및 글로벌 맥락

3. 종교 간 맥락에서 지역적 또는 상황적 책임과 기독교 건설적 신학 간의 변증법적 관계를 어떻게 인식하십니까? 자연 계시를 받아들인다면, 삼위일체적 의미에서 기독교 계시의 비타협적 입장을 어떻게 지킬 수 있습니까?

벨리-마티

요즘 자주—그리고 올바르게—지적되는 바와 같이, 오직 "로컬"인 것만이 "글로벌"이 될 수 있습니다. 또는 더 정확히 말하자면: 서로 상호 공감적이고 비판적인 대화를 통해 다양한 지역적 해석과 관점이 지역의 "색깔"과 "맛"을 보존하면서도 인간 경험과 관점의 풍부함을 증명하는 것입니다. 이 지역/세계 상호성을 강조하는 한 가지 방법은 "글로컬"에 대해 이야기하는 것입니다!

기독교적 이해에서 자연 계시는 신앙과 신학의 삼위일체적 기초를 타협하거나 약화시키지 않습니다: 기독교인으로서 우리는 그리스도 안에서 가장 완전한 계시가 우리에게 왔지만, 그 동일한 계시가 모든 인간 문화와 종교에서 예고로서, 때때로 상당히 단편적인 형태로 발견된다고 믿습니다. 그리고 모든 문화와 종교는 오직 지역적 현상으로 존재합니다.

 

Contribution

           4. Our International Public Theology in Forum-Center aims to advance public theology and social scientific studies of civil democracy, politics of recognition, and integrity of life-world in order to engage in science-religion interaction and comparative religions. Could you clearly explain what kind of contributions you would make to help create public theology within social scientific framework of comparative religions?

 

          Veli-Matti

 

         One of my long-term interests intersecting with Public Theology—alongside comparative and constructive theology discussed above—has to do with the multifacted concept of “Recognition.” The concept of recognition seeks ways for diverse people, people groups, or followers of various religions, to both be “seen” and appreciated and also provide the same courtesy to the Other. This philosophical and sociological concept and theory has in recent decades been applied to for example ecumenism, a fertile soil for learning how to recognize the Other without leaving behind one’s own deepest convictions. Alongside ecumenism, one of the my tasks is to seek resources from the Recognition paradigm also to issues discussed in the public sphere and among various religious convictions.

 

기여
4. 포럼-센터의 인터내셔널 공공 신학은 과학-종교 상호작용과 비교 종교를 다루기 위해 시민 민주주의, 인정의 정치, 삶의 세계의 통합성에 대한 공공 신학과 사회 과학적 연구를 발전시키는 것을 목표로 합니다. 당신은 비교 종교의 사회 과학적 틀 안에서 공공 신학을 창출하는 데 어떤 기여를 할 수 있는지 명확히 설명해 주시겠습니까?

벨리-마티

공공 신학과 교차하는 나의 장기적인 관심사 중 하나는 위에서 논의된 비교 신학과 구성 신학과 함께 "인정"이라는 다면적인 개념과 관련이 있습니다. 인정의 개념은 다양한 사람들, 사람들 집단, 또는 다양한 종교의 추종자들이 서로를 "보고" 감사함을 느끼게 하고, 또한 타인에게도 같은 예의를 제공하는 방법을 모색합니다. 이 철학적이고 사회학적인 개념과 이론은 최근 몇십 년 동안 예를 들어 에큐메니즘에 적용되어 왔으며, 이는 자신의 가장 깊은 신념을 버리지 않고도 타인을 인식하는 방법을 배우는 데 있어 비옥한 토양이 됩니다. 에큐메니즘과 함께, 저의 임무 중 하나는 공적 영역과 다양한 종교적 신념 사이에서 논의되는 문제들에 대해서도 인식 패러다임에서 자원을 찾는 것입니다.


 

LIST