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인터뷰: 트라우고트 애니켄

by 파레시아 2025. 4. 4.

https://www.ev.ruhr-uni-bochum.de/cg-jaehnichen/prof.html.de

 

Interview: Traugott Jähnichen and Public Theology

 

Clarification: Christian Social Ethics and Ethical Theology

 

1. You are an expert in the field of Christian Social Theory (CST), which is concerned with the ethical relation in dealing with social institutions and exploring a possibility of new social formation. Would you give us more explanation about an interdisciplinary character of CST and its ethical evaluation? What differentiates CST from ethical theology (Trutz Rentorff), which is known in American academies? How does Christian sociology take issue with a generically deterministic view of human life justifying racial injustice,

sexism, and social cultural inequality (Richard Dawkin’s selfish genes and E. Wilson’s Sociobiology)?

 


명확히 하기: 기독교 사회 윤리와 윤리 신학

1. 교수님은 기독교 사회 이론(CST) 분야의 전문가로, 이는 사회 제도와의 윤리적 관계를 다루고 새로운 사회 형성의 가능성을 탐구하는 것에 관심이 있습니다. CST의 학제 간 특성과 윤리적 평가에 대해 더 설명해 주시겠습니까? CST가 미국 학계에서 알려진 윤리 신학(트루츠 렌토르프)과 구별되는 점은 무엇인가요? 기독교 사회학은 인종적 불의를 정당화하는 일반적인 결정론적 인간관에 어떻게 문제를 제기합니까? 성차별과 사회 문화적 불평등 (리처드 도킨스의 이기적 유전자와 E. 윌슨의 사회생물학)에 대해 어떤 입장을 취합니까?

 

Traugott:

Christian social theory or more precise: Christian social ethics reflects the institutional aspects of human action. It is less about, as in ethical theology, showing the anthropological dimension of action and its theological background beliefs. Rather, Christian social ethics wants to draw attention from a critical perspective to the fact that and how historical constellations, social structures or cultural knowledge shape people's self-image and their relationships with other people and the world around them. It is about critically measuring these conditions against the standard of the Gospel and making the normative impulses of the Bible, in particular the basic attitude of loving one’s neighbor and the biblical conception of justice, fruitful in society. Racism, social Darwinist concepts, sexism, classism or ableism must be deconstructed from this perspective and overcome through appropriate impulses for action.

 

트라우고트:
기독교 사회 이론 또는 더 정확히 말하면, 기독교 사회 윤리는 인간 행동의 제도적 측면을 반영합니다. 윤리 신학에서처럼 행동의 인류학적 차원과 그 신학적 배경 신념을 보여주는 것보다는, 더 적게 다룹니다. 오히려, 기독교 사회 윤리는 비판적 관점에서 역사적 상황, 사회 구조 또는 문화적 지식이 사람들의 자아 이미지와 다른 사람들 및 주변 세계와의 관계를 어떻게 형성하는지에 주목합니다. 이것은 복음의 기준에 비추어 이러한 조건들을 비판적으로 측정하고, 성서의 규범적 충동, 특히 이웃 사랑의 기본 태도와 성서적 정의 개념을 사회에서 열매 맺게 하는 것에 관한 것입니다. 인종차별, 사회 다윈주의 개념, 성차별, 계급주의 또는 능력주의는 이 관점에서 해체되고 적절한 행동 촉구를 통해 극복되어야 합니다.

 

Relevance: Christian Social Ethics and Public Theology

 

2. How do you relate CST to public theology? In American context, public theology has a diverse spectrum in its approach to the public sphere in civil society, common good governance, and theology of nature, recognition of multiculturalism, or religious pluralism among others. How do you characterize CST in regard to public theology, civil democracy, and dialogue with other religions?

 

관련성: 기독교 사회 윤리와 공공 신학

2. CST를 공공 신학과 어떻게 연결짓습니까? 미국 맥락에서 공공 신학은 시민 사회의 공적 영역, 공동선의 거버넌스, 자연 신학, 다문화주의 또는 종교적 다원주의의 인식 등 다양한 접근 방식을 가지고 있습니다. CST를 공공 신학, 시민 민주주의, 그리고 다른 종교와의 대화와 관련하여 어떻게 특징짓습니까?

 

Traugott:

Christian social ethics is an important part of “public theology” or public Christianity. While “Public Theology” reflects all of the effects of Christianity in the public sphere – including in the area of ​​culture – the task of CSE is primarily aimed at bringing socially relevant impulses from Christian responsibility into the areas of politics and economics. Networks in civil society are therefore just as relevant as interreligious dialogues.


트라우고트:
기독교 사회 윤리는 "공공 신학" 또는 공공 기독교의 중요한 부분입니다. “공공 신학”이 공공 영역에서의 기독교의 모든 영향을 반영하는 반면 – 문화 영역을 포함하여 – 기독교 사회 윤리(CSE)의 임무는 주로 기독교적 책임에서 나오는 사회적으로 관련된 자극을 정치와 경제 영역으로 가져오는 데 초점을 맞추고 있습니다. 따라서 시민 사회의 네트워크는 종교 간 대화만큼이나 중요합니다.

 

Interaction: Local and Global Contexts    

 

3. How do you view the dialectical relationship between the local or contextual responsibilities for the public theology, while contributing to the wider context of global political, economic, and communication forces? How would you, a Christian sociologist and public theologian, participate in your local issues as well as an ecumenical commitment?  

 

상호작용: 지역적 및 글로벌 맥락

3. 공공 신학에 대한 지역적 또는 맥락적 책임과 더 넓은 글로벌 정치, 경제, 그리고 커뮤니케이션 세력에 기여하는 것 사이의 변증법적 관계를 어떻게 보십니까? 어떻게 하면 기독교 사회학자이자 공공 신학자로서 지역 문제와 에큐메니컬 헌신에 참여할 수 있을까요?

 

Traugott: 

Ethical reflection always has to reflect on its contextual conditions and develop answers to the challenges of specific regional and national contexts. Since these are often determined by the transnational or global level (particularly when it comes to economic and ecological issues), it is necessary to include this level in both the analysis and the recommendations for action, in a bottom-up model. Ecumenical and interreligious contacts are anchored and relevant in the regional world. At the (trans)national level, the global institutions for such cooperation and dialogue must be strengthened and the work should be made more concrete through references to regional levels.

 

트라우고트:
윤리적 성찰은 항상 그 맥락적 조건을 반영하고 특정 지역 및 국가적 맥락의 도전에 대한 답을 개발해야 합니다. 이러한 것들은 종종 초국가적 또는 글로벌 차원에 의해 결정되기 때문에 (특히 경제적 및 생태적 문제에 관해서), 분석과 행동 권고 모두에서 이 차원을 포함하는 것이 필요합니다. 이는 바닥에서 위로 향하는 모델에서 이루어져야 합니다. 에큐메니컬 및 종교 간 접촉은 지역 세계에서 뿌리내리고 있으며 중요합니다. (초)국가적 차원에서 이러한 협력과 대화를 위한 글로벌 기관들은 강화되어야 하며, 지역 차원에서의 언급을 통해 작업이 더 구체화되어야 합니다.

 

Faith as Praxis of Discipleship

4. How do you articulate the significance of faith as praxis of discipleship for the public sphere in global situations (for instance, Ukraine war and crisis or legitimacy of late capitalism in a global system of the world economy). In American context I find it significant to develop public theology in dealing with racial issues, neo colonialism. and politics of recognition (Charles Taylor). How would you conceptualize these problems from the standpoint of Christian Social Theory?

 

제자직의 실천으로서의 신앙
4. 글로벌 상황에서 신앙의 중요성을 공적 영역에서 제자도의 실천으로 어떻게 설명할 수 있습니까? (예를 들어, 우크라이나 전쟁과 위기 또는 세계 경제의 글로벌 시스템에서 후기 자본주의의 정당성 등). 미국 맥락에서 인종 문제, 신식민지주의, 그리고 인식의 정치(찰스 테일러)에 대처하는 데 있어 공공 신학을 발전시키는 것이 중요하다고 생각합니다. 이 문제들을 기독교 사회 이론의 관점에서 어떻게 개념화 합니까?

                                                

Traugott:

Christian faith influences not only personal but also public life. In modern, pluralistic societies, a central challenge is to promote a deeper form of tolerance, i.e. not only to tolerate other religions and world views, but to recognize them as long as they respect basic human rights. If the rights of others are questioned or rejected, as racist positions do, this must be resolutely contradicted and defended through laws.

Through partnerships between churches in the Global North and the Global South, ecumenical learning must be promoted that enables mutual enrichment in intercultural exchange and the development of joint social and ecological projects.

 

트라우고트:
기독교 신앙은 개인 생활뿐만 아니라 공적 생활에도 영향을 미칩니다. 현대의 다원적 사회에서 핵심적인 도전 과제는 더 깊은 형태의 관용을 증진하는 것입니다. 즉, 다른 종교와 세계관을 단순히 용인하는 것이 아니라, 기본적인 인권을 존중하는 한에서 이를 인정하는 것입니다. 다른 사람들의 권리가 인종차별적 입장처럼 의문시되거나 거부된다면, 이는 단호히 반박되고 법을 통해 방어되어야 합니다. 북반구와 남반구의 교회 간의 파트너십을 통해, 상호 문화 교류에서의 상호 풍요로움과 공동 사회 및 생태 프로젝트의 발전을 가능하게 하는 에큐메니컬 학습을 촉진해야 합니다.

 

Contribution

5. Our International Public Theology in Forum is based on the global network and ecumenical church relations, promoting public theology and social scientific studies of civil democracy and life-world to engage with science-religion dialogue, life-sciences, and ecological sustainability. Would you explain what kind of contributions you would foster in collaboration with us? What kind of programs does your school have or plan to strengthen international exchanges?

 

기여
5. 우리의 국제 공공 신학 포럼은 글로벌 네트워크와 에큐메니컬 교회 관계를 기반으로 하여, 공공 신학과 시민 민주주의 및 삶의 세계에 대한 사회 과학적 연구를 촉진하고, 과학-종교 대화, 생명 과학, 생태적 지속 가능성과의 참여를 도모합니다. 우리와 협력하여 어떤 기여를 하실 계획인지 설명해 주시겠습니까? 귀하의 학교는 국제 교류를 강화하기 위해 어떤 프로그램을 운영하거나 계획하고 있습니까?

 

Traugott:

The Ruhr University Bochum promotes the concept of sustainability, and all faculties contribute to it. There have been projects on ecological justice in the Protestant Theological Faculty for several years. Specifically, it is about questions of ecological justice in the dialogue between churches and universities in the North and the South. The question of justice for non-human creatures also plays an important role. I could contribute these aspects to the Seoul conference in 2026.

 

트라우고트:
루르 대학교 보훔은 지속 가능성 개념을 촉진하며, 모든 학부가 이에 기여하고 있습니다. 프로테스탄트 신학부에서는 몇 년 동안 생태 정의에 관한 프로젝트가 진행되어 왔습니다. 구체적으로, 북부와 남부의 교회와 대학 간의 대화에서 생태 정의에 관한 질문들에 대해 다루고 있습니다. 비인간 생명체에 대한 정의의 문제도 중요한 역할을 합니다. 저는 2026년 서울 컨퍼런스에서 이러한 측면들을 기여할 수 있습니다.

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